lørdag 21. juli 2012

Tilbake på sommerleir


 Glede:  Det er mye glede og latter på AUFs sommerleire. Her ser vi (f.v.) Balraj Singh, Lars Henrik Øberg, Oda Arntzen, Iris Moseng Sandholt, Pia Rolien og Kristine Sverdrup. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
Denne uken har Akershus AUF samlet 70 medlemmer til sommerleir i Drammen. Flere av deltakere var på Utøya i fjor. Leder i Akershus AUF, Elin L'Estrange, var blant dem som klarte å svømme i land, mens gjerningsmannen skøt og drepte 69 mennesker.

- Vi ønsket å gjøre et helhjertet forsøk på å lage sommerleir for medlemmene våre. Vi har fått inn dyktige innledere, og skal ha masse forskjellige aktiviteter, både politiske og sosiale, sier hun.

På programmet står innlegg fra blant andre kulturminister Anniken Huitfeldt, AUF-leder Eskil Pedersen og forfatter Frode Grytten.

Gikk etter magefølelsen


- Med alt fokuset som har vært på rettsaken den siste tiden, håper jeg vi klarer å vise verden at det går bedre med AUF, sier hun.

- Ja, det har vært rettsak, og ja, det er minnesmarkeringer på søndag, men for mange av oss er dette det viktigste som skjer denne uken, sier hun.

Medieoppmerksomheten rundt leiren har vært enorm.

- Jeg har jo blitt vant til flere henvendelser enn vanlig det siste året, men før denne leiren har det vært helt overveldende. Det har nok noe med tidspunktet for leiren, tror L'Estrange.

Etter flere runder på om det skulle bli leir eller ikke, ble det bestemt at den skulle legges til samme tidspunkt som AUFs sommerleir pleier å være. 

- Vi bestemte oss ikke før i begynnelsen av mai. Først og fremst måtte vi finne ut av om folk ønsket det. Vi gikk mye etter magefølelsen, og når så mange som 70 mennesker melder seg på er det et utrykk for at sommerleiren er ønsket. For min del er det ingenting jeg heller vil bruke en uke av sommeren på enn AUF-leir, sier hun.

- På grunn av minnesmarkeringene på søndag, som mange her skal delta på, tenkte vi at det var fint å få fire dager leirfølelse først, fortsetter hun.

Selv har hun vært litt stressa før leiren.

- Bare arrangementsstressa altså. Bekymret for at ikke alt skal være på plass. Nå som vi er i gang syns jeg det er deilig å være tilbake på leir, og jeg syns det viser at vi har kommet et langt steg fremover, sier L?Estrange.

Hun har ikke inntrykk av at noen av leirdeltakerne er bekymret.

- Vi har fått noen telefoner fra bekymrede foreldre som vil forsikre seg om at arrangementet er rusfritt, men det er det eneste, sier hun.

- Skal redde verden


Balraj Singh og Nils August Rud Grønning er begge nyvalgte lokallagsledere i henholdsvis Drøbak og Asker, og er begge på AUF-leir for første gang.

- Jeg gleder meg veldig til å lære av dyktige folk, og bli kjent med masse nye mennesker, sier Singh.

- Man blir enda mer engasjert av å være på leir. Dessuten har vi jo en verden å redde sier Rud Grønning.

- Vi kommer hit for å treffe venner og være med folk, sier Johannes Dalen Giske, som var på Utøya i fjor. Han var aldri i tvil om at han skulle delta.

- Jeg har vært på leir siden 2006, det ville vært helt utenkelig at jeg ikke skulle vært med i år, sier han.

Hentet fra: dagbladet.no
Alv Dahl